30 oktober 2016: Het demasqué van de journalistiek (Weg met de pers!) (#6)

pers

Aanleiding voor deze zesde aflevering van 1968 – 2018 is het verschijnen van het boek The medium kills the message van Pieter van den Blink. Neerlandicus en journalist Pieter van den Blink legt in zijn boek ‘The medium kills the message’ hedendaagse journalistiek langs de meetlat. Informatie is steeds onmiddellijk beschikbaar en blijft dat vaak ook; sociale media hebben grote invloed op het maatschappelijk debat. Amusement speelt een rol in het verdienmodel van journalistieke media; journalisten zijn geheel vrijwillig een onderdeel van de ‘spektakelmaatschappij’ geworden. Hoe is de journalistieke boodschap hierdoor veranderd? Wat zijn de gevolgen voor het functioneren van de democratie. Van Der Blink putte inspiratie voor zijn boek uit Pierre Bourdieu’s college over televisie uit 1996. De tekst hiervan is integraal aan zijn boek toegevoegd.

Met Pieter van den Blink (schrijver en journalist), Stan van Houcke (onafhankelijk journalist, ex medewerker VPRO en blogger) Wil van der Schans (journalist en redacteur van Reporter Radio).

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s